Dietetika

Od narození nás provází výživa a nejinak je tomu i u našich zvířat. Abychom mohli pochopit výživové návyky jednotlivých zvířat od narození až po stáří je třeba znát jejich fyziologické potřeby. Jiné potřeby mají štěňata a koťata, rostoucí zvířata, jiné dospělá, stárnoucí a stará. Velký důraz je kladen na plemeno. Jiné nároky mají malá plemena a jiné nároky velká plemena psů. Toto podobně platí u koček. Pokud se jedná o kočky chované pouze v bytě, budou mít jiné stravovací návyky než venkovní kočky.

Při onemocnění psa nebo kočky se doporučují krmiva se speciálním složením tzv. klinické diety. Tato krmiva se od normálmích krmiv odlišují složením, které je vždy specifické k danému onemocnění. Krmiva předepisuje pouze veterinární lékař a pod jeho dohledem jsou zkrmována. Tato krmiva vyrábí mnoho firem. Nejznámější jsou od Royal Canin, Hill's, Purina, Specific, Trovet a dalších. Forma krmiv je shodná s komerční řadou. Existují suchá (granule) nebo vlhká (konzervy,kapsy,paštiky), tak, aby zviřata byla krmena stejnou formou na jakou jsou zvyklá. Pro příklad uvedu několik druhů.

• onemocnění srdce - Royal canin cardiac, Hill's Prescription Diet h/d, k/d
  • onemocnění tráv. aparátu - Royl canin gastrointestinal, Hill's Prescription Diet w/d, d/d
  • onemocnění močového aparátu - Royal canin renal, Royal canin urinary S/O, Hill's Prescription Diet c/d, s/d
  • onemocnění pohyb. aparátu - Roayl canin mobility, Hill's Prescription Diet j/d
  • stresové chování - Royal canin CALM
  • zubní hygiena, prevence vzniku zubního kamene - Royal canin Dental, Dental special, Hill's Prescription Diet t/d
  • rekonvalescence - Royal canin Convalescence support, Hill's Prescription Diet n/d
  • zavodnění organismu - Royal Canin Rehydratin support
  • a další

Je si potřeba uvědomit, že tato krmiva jsou velmi kvalitní a jejich receptura odpovídá danému onemocnění. Krmiva jsou k dostání jak pro psy tak i kočky. Klinické diety samy o sobě zdravotní problém neřeší, pouze pomáhají při léčbě a tím je jejich funkce nezastupitelná.